- 1 -
امام ناصر محمد اليماني
08 - رمضان - 1433 هـ
27 - 07 - 2012 مـ
۶ - مرداد - ۱۳۹۱.ه .ش.
09:56 صبح
[ لمتابعة رابط المشـاركـة الأصليَّة للبيــان ]
https://nasser-alyamani.org/showthread.p...3474#post53474

ـــــــــــــــــــــ

فتوا در مورد قرض از بانک‌های تجاری و بانک‌های ربوی، تفاوت بین آن‌ها مانند تفاوت بین حق و باطل است...

بسم الله الرحمن الرحيم، والصلاة والسلام على جدّي محمد رسول الله وآله الأطهار وجميع المسلمين إلى يوم الدين، سلامُ الله عليكم ورحمة الله وبركاته أحبتي الأنصار السابقين الأخيار، السلام علينا وعلى عباد الله الصالحين، وسلامٌ على المرسلين والحمد لله ربّ العالمين، أمّا بعد..
چقدر نامه‌های خصوصی و عمومی به ما رسیده‌است که در آن‌ها حکم قرض گرفتن پول از بانک خواسته‌ شده‌است، پس به حق فتوا می‌دهیم و شایسته نیست جز حق به خداوند نسبت بدهم:
بر گردن کسانی که وام را بازپس می‌دهند، هیچ گناهی نیست و خداوند سبحان را نسزد به ظلمی که در حق بنده می‌شود بیفزاید، پاک و منزه است او و پروردگارت به احدی ظلم نمی‌کند. و همانا گناه بر کسانی است که از اموال مردم ربا می‌گیرند و آن‌گاه توبه نمی‌کنند و خداوند تعالی می‌فرماید:
{الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّ‌بَا لَا يَقُومُونَ إِلَّا كَمَا يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّ‌بَا وَأَحَلَّ اللَّـهُ الْبَيْعَ وَحَرَّ‌مَ الرِّ‌بَا فَمَن جَاءَهُ مَوْعِظَةٌ مِّن رَّ‌بِّهِ فَانتَهَىٰ فَلَهُ مَا سَلَفَ وَأَمْرُ‌هُ إِلَى اللَّـهِ وَمَنْ عَادَ فَأُولَـٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ‌ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ ﴿٢٧٥﴾ يَمْحَقُ اللَّـهُ الرِّ‌بَا وَيُرْ‌بِي الصَّدَقَاتِ وَاللَّـهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ كَفَّارٍ‌ أَثِيمٍ ﴿٢٧٦﴾ إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ لَهُمْ أَجْرُ‌هُمْ عِندَ رَ‌بِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ ﴿٢٧٧﴾ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّـهَ وَذَرُ‌وا مَا بَقِيَ مِنَ الرِّ‌بَا إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ ﴿٢٧٨﴾ فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْ‌بٍ مِّنَ اللَّـهِ وَرَ‌سُولِهِ وَإِن تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُ‌ءُوسُ أَمْوَالِكُمْ لَا تَظْلِمُونَ وَلَا تُظْلَمُونَ ﴿٢٧٩﴾} صدق الله العظيم [البقرة].*
و سؤالی که مطرح می‌شود این است: اینجا چه کسانی مورد خطاب هستند، کسانی که سود می‌برند یا آنانی که وام را پس می‌دهند؟ و جواب از آیات محکم کتاب، در این فرموده خداوند تعالی آمده است:
{يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّـهَ وَذَرُ‌وا مَا بَقِيَ مِنَ الرِّ‌بَا إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ ﴿٢٧٨﴾ فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْ‌بٍ مِّنَ اللَّـهِ وَرَ‌سُولِهِ وَإِن تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُ‌ءُوسُ أَمْوَالِكُمْ لَا تَظْلِمُونَ وَلَا تُظْلَمُونَ ﴿٢٧٩﴾} صدق الله العظيم [البقرة].
و برایتان روشن می‌شود، وام‌دهندگانی که ربا می‌گیرند، مورد خطاب هستند، نه کسانی که پرداختن وام ربا بر عهده‌شان است، بلکه کسانی که وام ربوی داده‌اند، مورد خطاب هستند و از خلال این فرموده خداوند تعالی به یقین درمی‌یابید، خداوند کسانی را مورد خطاب قرار می‌دهد که از اموال مردم، اضافی [ربا] می‌گیرند:
{وَإِن تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُءُوسُ أَمْوَالِكُمْ لَا تَظْلِمُونَ وَلَا تُظْلَمُونَ} صدق الله العظيم.
و سپس به یقین درمی‌یابید که خطاب به کسانی است که از اموال مردم، ربا می‌گیرند و خداوند آنان را از این کار نهی می‌کند و به آنان می‌فرماید که فقط اصل سرمایه‌شان، متعلق به ایشان است و با درخواست پول اضافه ربا، ظلم نکنند و کسی هم که وام را پس می‌دهد، به وام‌دهنده ظلم نکند و حقش را ناقص پرداخت نکند، بلکه اصل مالی را که از او قرض کرده‌است، به او بازگرداند.
و به حق برایتان روشن شد که خطاب پروردگار در محکمات کتاب، متوجه رباگیرنده است، یعنی کسانی که از اموال مردم، ربا می‌گیرند و خداوند آنان را از درخواستِ اضافه، نهی می‌کند و اگر سرباز زده و زیاده بخواهند، خداوند به آنان وعده می‌دهد که با آنان می‌جنگد تا اموال ربوی که دارند نابود شود و از دستشان برود. تصدیق فرموده خداوند تعالی:
{يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّـهَ وَذَرُ‌وا مَا بَقِيَ مِنَ الرِّ‌بَا إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ ﴿٢٧٨﴾ فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِّنَ اللَّـهِ وَرَسُولِهِ ۖ وَإِن تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُءُوسُ أَمْوَالِكُمْ لَا تَظْلِمُونَ وَلَا تُظْلَمُونَ ﴿٢٧٩﴾} صدق الله العظيم [البقرة].
و اما کسی که پرداخت وام بر عهده اوست، و فرد بی‌نیاز به او ظلم کرده که از او می‌خواهد بیشتر از مالی که به او داده را پس دهد، آیا عقلانی است، خداوند به این ظلم اضافه کند و به دلیل دادن مقدار بیشتر، او را مورد محاسبه قرار دهد؟ درحالی‌که این گردن او نیست، بلکه صاحب ربا او را مکلف کرده‌است. شما را چه می‌شود، چگونه حکم می‌کنید؟
و برای خداوند شهادت می‌دهم، شهادتی که حق است و به آن یقین دارم و مسئولیت فتوا را در پیشگاه خداوند بر عهده می‌گیرم: گناه ربا به هیچ وجه بر گردن کسانی که نیازمند بوده و وام می‌گیرند نیست، بلکه بر گردن رباگیرندگان است که اضافه می‌گیرند.
بلکه خداوند از مظلوم دفاع می‌کند و درخواست می‌کند تا هنگام توانا شدن، به او مهلت داده شود و چیزی اضافه از او گرفته نشود. و به صاحبان مال فرمان می‌دهد از گرفتن چیز بیشتر توبه کنند و اگر توبه نمی‌کنند و به خوردن اموال مردم از راه باطل ادامه دهند، خداوند به آنان وعده می‌دهد با ایشان می‌جنگد تا اموالشان را نابود کند. تصدیق فرموده خداوند تعالی:
{يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّـهَ وَذَرُ‌وا مَا بَقِيَ مِنَ الرِّ‌بَا إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ ﴿٢٧٨﴾ فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْ‌بٍ مِّنَ اللَّـهِ وَرَ‌سُولِهِ وَإِن تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُ‌ءُوسُ أَمْوَالِكُمْ لَا تَظْلِمُونَ وَلَا تُظْلَمُونَ ﴿٢٧٩﴾ وَإِن كَانَ ذُو عُسْرَ‌ةٍ فَنَظِرَ‌ةٌ إِلَىٰ مَيْسَرَ‌ةٍ وَأَن تَصَدَّقُوا خَيْرٌ‌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿٢٨٠﴾ وَاتَّقُوا يَوْمًا تُرْ‌جَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّـهِ ثُمَّ تُوَفَّىٰ كُلُّ نَفْسٍ مَّا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ ﴿٢٨١﴾} صدق الله العظيم [البقرة].
به فرموده خداوند تعالی بنگرید:
{وَإِن تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُءُوسُ أَمْوَالِكُمْ} صدق الله العظيم،
و برایتان روشن شد که این خطاب و تهدید و وعده‌ جنگ الهی، متوجه کسانی است که مال متعلق به آن‌هاست و خداوند به آنان امر می‌کند به پس گرفتن اصل مالشان اکتفا کنند و با درخواست «اضافه» از کسی که حق گردن اوست [وام گیرنده]، به او ستم نکنند، این کار ظلم است، چگونه ممکن است خداوند به مظلوم، ظلم بیشتری بکند؟ بلکه خداوند درمقابل ظالم، برایش عدالت را اجرا می‌کند. و خداوند تعالی می‌فرماید:
{يَمحَقُ اللهُ الرِّبَا وَيُربِي الصَّدَقَاتِ وَاللهُ لا يُحِبُّ كُلَّ كَفَّارٍ أَثِيمٍ} صدق الله العظيم [البقرة:۲۷۶].
و اما کسانی که از آنان می‌خواهند بیش از قرضی را که نزدشان است پرداخت کنند، ظلم کرده‌اند و ظالم، کسانی هستند که به باطل، ربا می‌گیرند و خداوند تعالی می‌فرماید:
{يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَأْكُلُوا الرِّ‌بَا أَضْعَافًا مُّضَاعَفَةً وَاتَّقُوا اللَّـهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ﴿١٣٠﴾ وَاتَّقُوا النَّارَ‌ الَّتِي أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِ‌ينَ ﴿١٣١﴾} صدق الله العظيم [آل عمران].
چون ربا، خوردن مال مردم به باطل است و گرفتن مال اضافی [ربا] از اموال مردم بر آنان حرام است و تنها اصل مال، به ایشان تعلق می‌گیرد. و خداوند تعالی می‌فرماید:
{فَبِظُلْمٍ مِّنَ الَّذِينَ هَادُوا حَرَّ‌مْنَا عَلَيْهِمْ طَيِّبَاتٍ أُحِلَّتْ لَهُمْ وَبِصَدِّهِمْ عَن سَبِيلِ اللَّـهِ كَثِيرً‌ا ﴿١٦٠﴾ وَأَخْذِهِمُ الرِّ‌بَا وَقَدْ نُهُوا عَنْهُ وَأَكْلِهِمْ أَمْوَالَ النَّاسِ بِالْبَاطِلِ وَأَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِ‌ينَ مِنْهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا ﴿١٦١﴾} صدق الله العظيم [النساء].
و اگر به اصل مال قانع می‌شدند، نزد خدا اجر داشتند. و خداوند تعالی می‌فرماید:
{وَمَا آتَيتُم مِن رِبًا لِيَربُوَ في أَموَالِ النَّاسِ فَلا يَربُو عِندَ اللهِ وَمَا آتَيتُم مِن زَكَاةٍ تُرِيدُونَ وَجهَ اللهِ فَأُولَئِكَ هُمُ المُضعِفُونَ} صدق الله العظيم [الروم:۳۹].
آیا فکر نمی‌کنید؟
و بر این اساس به حق فتوا می‌دهیم:
هیچ گناه و باری بر گردن بازپرداخت‌کنندگانی که برای رفع نیازهایشان از بانک‌های ربوی وام گرفته‌اند، نیست بلکه گناه بر گردن بانک‌های ربوی است، آن‌ها که از اموال مردم ربا می‌گیرند.
و شاید یکی از صاحبان بانک‌های ربوی بخواهد بگوید: «ناصر محمد، ولی چه نفعی برایمان دارد که بخواهیم اموالمان را بدون کسب فایده به مردم بدهیم؟ و تو به ما امر می‌کنی جز اصل پولی مالی را که به آنان می‌دهیم، نگیریم؟».
و سپس مهدی منتظر ناصر محمد یمانی به صاحبان بانک‌های ربوی پاسخ داده و می‌گوید: جواب شما از آیات محکم کتاب خداوند قرآن عظیم این است، خداوند تعالی می‌فرماید:
{يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ إِلا أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ مِنْكُمْ} صدق الله العظيم [النساء:۲۹]،
و اینجا مقصود خداوند «تجارت با وام» است که بر اساس توافق و رضایت طرفین صورت گیرد و لذا «شیء» بین دو طرف خرید و فروش می‌شود با سودی محدود، و پرداخت آن تا مهلتی معین است یا به صورت اقساط راحت. در اینجا مبلغ اضافه برای شما حلال است ای صاحبان بانک‌های تجارتی.
خداوندا، فتوای حق را بیان کردم، خداوندا شاهد باش. و هر یک از علمای امت اعتراضی به این بیان که فتوای حق در آن داده شده‌است [گام پیش بگذارد] فتوای حق این است:
«کسانی که قرضی از بانک‌‌های ربوی بر آنان است، هیچ گناهی بر گردنشان نیست چون برای رفع نیازشان به آن نیاز دارند، فرقی ندارد که می‌خواهند خودشان ازدواج کنند یا فرزندانشان و یا برای انفاق در راه خدا یا هر چیز دیگر به آن نیاز دارند و سپس برهان آشکار و مبین برایتان آوردیم که گناه ربا تنها بر گردن کسانی است که به‌ ناحق از اموال مردم ربا می‌گیرند و حکم با خداوند خیر الفاصلین است.»
وسلامٌ على المرسلين، والحمد لله ربّ العالمين..
أخوكم الإمام المهديّ ناصر محمد اليماني.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
* يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ....(۲۷۵)

گردش مسّ شیطان، آزارش می‌دهد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

======== اقتباس =========